CINEMA
La plataforma en línia que aposta pel cinema com a eina
pedagògica té 50 centres educatius de Catalunya subscrits al servei
El
dimecres, 29 d'agost, Netflix, una de les primeres plataformes de vídeo sota
demanda, fa 21 anys. Aquesta empresa ha revolucionat el món audiovisual en
permetre veure pel·lícules i sèries en streaming pagant
una tarifa plana. Una filosofia de servei que també aplica la plataforma en
línia FillmClub, que té com a objectiu facilitar
als professors pel·lícules, sèries o fragments d'aquestes, catalogades per
matèries, com a suport per a les seves classes. «D'aquesta
manera poden ensenyar de forma atractiva per als seus alumnes coneixements, per
exemple, sobre biologia o genètica projectant-los escenes de Jurassic
Park a l'aula», explica
Miquel Cerdà, graduat de la UOC i impulsor d'aquesta iniciativa.
Aquesta start-up d'innovació
educativa, que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya,
l'Ajuntament i la Diputació de Barcelona i la Unió Europea, transforma el
cinema en un recurs didàctic de reflexió entre docents i estudiants per treballar
valors, coneixements, creences i emocions, i alhora permet la transmissió
de continguts
curriculars en un nou format
més proper a l'alumnat. «Hi ha diversos estudis que revelen que els recursos
audiovisuals atreuen l'atenció dels joves i els ajuden en la comprensió de
diferents matèries», explica Cerdà.
FilmClub,
que ja compta amb 50 centres educatius i 900 professors a
Catalunya com a subscriptors
del servei, funciona de manera oberta i col·laborativa. En la plataforma
s'ofereixen pel·lícules i sèries fetes per productores de la indústria del cinema i també s'hi troben continguts propis
generats per l'equip docent de FilmClub o per altres professionals i entitats.
«Hi ha materials cedits per part de projectes tan interessants com Cine
Historia o el
professor Ramón
Breu, que coordina el projecte Cinescolai que és tot un referent en temes
d'educació i cinema. A escala internacional, els emprenedors del projecte estan
treballant amb Astrolab Motion,
una productora especialitzada en continguts educatius, que s'utilitza en molts
països. «La nostra feina és buscar els millors recursos i, per tant, estem
oberts a propostes i sinergies».
«En
la plataforma s'ha construït una biblioteca en línia anomenada Filmpèdia,
on els educadors poden trobar materials, activitats i propostes docents
generats per altres i alhora poden desar les seves propostes creades per ells
mateixos. D'aquesta manera s'aconsegueix reduir els temps i l'esforç que els educadors
destinen a cercar i crear activitats pedagògiques», explica Cerdà.
El cercador permet als professors filtrar les cerques de material per temàtica, durada, nivell
educatiu (infantil, primària,
secundària, educació d'adults), àmbits del currículum (matemàtic, lingüístic, història), idioma/subtítols o paraules clau.
Aquesta
iniciativa té com a referent un model d'èxit al Regne
Unit que funciona en 12.000
escoles. Fa tres anys que FilmClub es va crear i durant aquest temps s'han
fet proves pilot per avaluar-ne la usabilitat i per a millorar-ne la
interfície. «Ara que és un projecte consolidat a Catalunya, l'objectiu és
tancar una primera ronda d'inversió per créixer i arribar a 3.000
escoles de la resta de l'Estat i Amèrica Llatina en els pròxims 5 anys»,
assenyala Cerdà.
Activitats presencials per aprendre fent cinema
Aquest
projecte, que va guanyar el Premi al Millor Projecte Emprenedor en la jornada SpinUOC
2018 i que ha comptat
amb el suport de la plataforma d'acceleració de projectes sobre educació i TIC EduTECH Emprèn de la UOC, també ofereix un programa
d'activitats presencials –FilmLab–
entorn del cinema per apoderar l'alumnat i els docents en l'ús de
l'audiovisual. «Funciona com a pont de trobada entre el món del cinema i
l'ecosistema educatiu», conclou Cerdà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada