23 de desembre 2017

HABILITATS PER TRIOMFAR

Emocions amb

 intel·ligència

  • Gestionar l’estat d’ànim ja es valora més
  •  que el coeficient intel·lectual
  •    



La intel·ligència emocional és un valor en alça en el món
 laboral. Els bons treballadors ja no es mesuren només 
pel coeficient intel·lectual. Els empleats capaços de gestionar
 les seves emocions a la feina tenen moltes més possibilitats 
de prosperar que els que destaquen únicament per la 
intel·ligència intel·lectual.
O dit d’una altra manera, ser llest (col·loquialment, tenir
coco) no sempre és sinònim d’èxit, mentre que tenir habilitats 
per desplegar amb intel·ligència les emocions sí que obre 
moltes més portes de les que es creia i ajuda a accelerar els
 ascensos laborals.

Com es llegeix tot això? La base de la intel·ligència emocional reposa en la capacitat i habilitat per gestionar els sentiments propis i aliens. Saber identificar a tota hora el nostre propi estat d’ànim i també interpretar el de totes les persones que ens envolten. Lectures que faran sempre més fàcil prendre decisions. Quan es va encunyar per primera vegada aquest terme (en un llibre publicat el 1995 per Daniel Goleman) la teoria d’aquest reconegut psicòleg va sorprendre perquè va situar, parlant de cursa competitiva a la feina, les emocions de les persones en un estadi superior al del coeficient intel·lectual.
Dues dècades després aquesta teoria no només ha estat acceptada, si no que ha quedat més que ratificada en un dels estudis més complets duts a terme fins ara sobre intel·ligència emocional. Una investigació feta als Estats Units i publicada a la revista Journal of Vocational Behaviorha resultat ser molt revelador. Segueix la trajectòria, al llarg de deu anys, d’universitaris escollits una dècada enrere per les seves aptituds intel·lectuals i emocionals. La conclusió és aclaparadora: aquells que van mostrar més intel·ligència emocional han prosperat més als seus llocs de treball que els escollits pel seu alt coeficient intel·lectual.
Així que no és estrany que moltes empreses estiguin modificant les tècniques de selecció de personal. Tal com escriu en un dels seus últims llibres sobre aquest tema Sophie Martineaud, el coeficient intel·lectual, tan utilitzat en les avaluacions de selecció de talent, ja comença a ser una tècnica obsoleta. I això passa després que s’hagi constatat que només el vint per cent dels factors que determinen l’èxit laboral i personal es relacionen amb la capacitat cognitiva, mentre que el vuitanta per cent restant es refereix a les habilitats de la persona per desplegar la intel·ligència emocional.
Mireia Cabero, psicòloga, coachi professora a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), comparteix aquesta teoria. “Saber gestionar les emocions a la feina ajuda el treballador a ser més creatiu i resolutiu, a més de reduir el risc de patir estrès”, afirma.
Qui no voldria ajudar algú segur de si mateix, emocionalment equilibrat i sempre empàtic amb les emocions de les persones que l’envolten?, es pregunten els investigadors de l’estudi publicat a la revista Journal of Vocational BehaviorEn qualsevol ambient laboral, els treballadors capaços de posar nom al seu estat d’ànim (no és el mateix estar cansat, que estressat o ansiós) i que tenen a més habilitats per detectar, en qualsevol moment, els estats d’ànim dels seus companys “ho tenen tot de cara a l’hora de proposar iniciatives, motivar els seus equips o influir en els comportaments d’altres persones” recull aquest estudi fet als EUA.
La intel·ligència emocional és una suma de dues coses, afegeix Mireia Cabero. “La primera és saber traduir les emocions en accions encertades i preses en el moment idoni i la segona, entendre les emocions dels altres per estrènyer les relacions”. Els treballadors amb habilitat per desplegar aquestes emocions amb intel·ligència “s’integren més ràpid a la xarxa social de les empreses, de seguida fan amics entre els companys de feina i aquests contactes els proporcionen informació de tot el que passa en aquell ambient laboral.
I com que estan molt ben informats també els resulta més fàcil aprofitar les oportunitats per ascendir de categoria”, recull aquest estudi que ha seguit l’evolució durant deu anys de treballadors que en l’època universitària van destacar per la seva intel·ligència emocional.
L’èxit dins de l’empresa també es mesura, amb independència del coeficient intel·lectual del treballador, per la seva habilitat “per persuadir, inspirar i establir una bona relació amb els altres”, recalca el mateix estudi. Gestionar bé les emocions ajuda a superar situacions d’estrès, a resoldre els problemes laborals més complexos. Una oficina no deixa de ser un entorn social, així que una de les claus per ascendir es basa en la interactuació amb la resta de companys, i també amb els caps.
Aquestes relacions obren les portes a les oportunitats. “En definitiva es tracta de decidir conscientment quan i per què és oportú expressar un estat emocional als companys de feina i saber que podem expressar el missatge de l’emoció sense emocionar-nos, sense perdre mai el control de la situació i tenint molt clar què volem i busquem en cada moment”, indica la psicòloga de la UOC Mireia Cabero.
La persona amb un alt nivell d’intel·ligència emocional sempre està en alerta i amb l’antena aixecada per interpretar les reaccions dels seus companys i caps. Juga amb avantatge, ja que llegeix a cada moment els diferents estats d’ànim de les persones que l’envolten, cosa que condicionarà sempre les seves respostes a un comentari o una ordre. Els treballadors amb habilitat per gestionar les emocions, recull el mateix estudi dut a terme als EUA, accepten millor les crítiques i aprenen molt més ràpid dels seus errors, cosa que garanteix una rectificació ràpida a qualsevol equivocació.
Travis Bradberry, autor del llibre Inteligencia emocional 2.0 escriu que les persones que embotellen les seves emocions triguen molt poc a patir estrès, tensió i ansietat. Quan s’identifiquen, les situacions complicades es resolen abans que les coses vagin a pitjor. La persona amb intel·ligència emocional és empàtica i amable. Sap posar límits, resoldre conflictes sense emocionar-se i problemes sense crear enemics.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada