La
pedagogia ‘’de la interioritat’’ entra a les escoles per contrarestar l’efecte
de les xarxes entre els joves
ACN
Barcelona .-En una època on les noves formes de comunicació formen part del dia
a dia dels adolescents, les escoles han començat a primer les activitats de
reflexió que busquen ajudar als joves a ‘’conèixer-se a ells mateixos’’. És el
que s’anomena ‘’pedagogia de la interioritat’’, una opció cada vegada més
present als centres escolars, per fer front a les conseqüències de xarxes i
internet, entre d’altres. Ho recullen les professores de la Facultat d’Educació
de la UB, Maria Rosa Buxarrais i Marta Burguet, en el seu llibre ‘Aprendre a
ser’, on tracten diferents pràctiques com la que fa anys du a terme l’Escola
Pia, sobretot a l’ESO, unes experiències que ajuden a millorar la convivència i
també els resultats.
Són
les vuit del matí d’un dilluns. En una aula de segon d’ESO de l’Escola Pia del
carrer Diputació, a Barcelona, la professora proposa als alumnes una activitat
poc convencional. Amb música relaxant de fons, els reparteix una agulla
d’estendre roba de fusta, i els demana que, per parelles, la desmuntin. És un
encàrrec fàcil. Quan tots ho aconsegueixen, els demana que la tornin a muntar.
Aquí ja hi ha algun grup que necessita que l’ajudin, però finalment, tots
recuperen l’agulla original. En acabat, la professora els demana millorar la
postura a la taula, tancar els ulls i respirar profundament. L’objectiu és
aconseguir que els nois i noies es relaxin per llegir-los un text que compara
l’amistat amb l’agulla que acaben de construir. L’estat de calma que els
ofereix és òptim perquè els joves estiguin plenament amatents al que se’ls està
explicant. És una de les activitats emmarcades en el projecte d’escola que du a
terme el centre i que vol potenciar, d’una banda, les habilitats socials i
d’altra, les emocionals així com la dimensió interior de cada estudiant. Tal
com explica la tutora, Pilar Coll, són activitats que, tan programades com
realitzades de manera un xic més improvisada, busquen situar l’alumne en un
entorn més reflexiu. Fa més de 8 anys que en aquesta escola de Barcelona
aposten per aquest tipus d’iniciatives, amb l’objectiu de treballar aquestes
tres dimensions i poder abordar algunes qüestions des d’un punt de vista més
calmat i tranquil. Coll no creu que els joves d’ara ho necessitin més que abans
però reconeix que anys enrere, aquesta manera de treballar ‘’no estava de
moda’’ i es defensava més aviat com una activitat extraescolar. Tot i això,
defensa ‘’fugir’’ de les modes perquè els resultats avalen aquesta aposta. La
tutora explica que a la pràctica, els canvis no són immediats, però permet als
alumnes captar més l’atenció, que estiguin més atents alguna estona i per tant,
defensa que si es pogués fer encara més habitualment, encara es notaria més, en
convivència però també en resultats.Aquesta és la tesi que defensen les
professores de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona (UB) Maria
Rosa Buxarrais i Marta Burguet, després de recollir en el seu llibre ‘Aprendre
a ser’’ diferents experiències escolars al voltant d’aquesta pedagogia,
anomenada, de la interioritat. Buxarrais destaca que els infants, però sobretot
els adolescents, en una etapa important de la seva vida, han de poder treballar
‘’sobre la construcció d’un mateix’’, i per tant ‘’mirar-se per poder
desenvolupar-se creixent’’. Per l’autora, és un tipus d’activitat que ‘’va a
més’’ a les escoles perquè justament, la societat actual ‘’mira i prima allò
exterior’’. Les noves formes de comunicació, per exemple, que tenen avui en dia
els nens, diu Buxarrais, referint-se a internet i les xarxes socials que han
propiciat fenòmens com el de la Balena Blava, fa que estiguin ‘’molt poc atents
als que els passa a ells i més atents al que passa fora’’. Buxarrais creu que
cal fixar-se en ‘’l’interior’’ abans que en les coses ‘’més materials’’ i
aposta per treballar-hi des de les escoles per poder aconseguir-ho a través
‘’d’espais de reflexió’’ que permetin als joves ‘’saber cap in volen anar i on
volen dirigir les seves vides’’. Per Buxarrais, entre els beneficis que aporta
aquesta pedagogia de la interioritat, destaca que els permet als joves saber
gestionar millor les relacions interpersonals. En aquest aspecte, Marta Burguet,
recorda que en l’àmbit de conflictes a les aules, si els nanos estan més
atents, és més fàcil solucionar-los i per tant, es millora la convivència a les
aules, i per tant, aporta millores educatives. De retruc, afegeix Burguet, els
alumnes també poden millorar els resultats acadèmics ja que si els nanos estan
‘’més concentrats’’ els nivells acadèmics poden ser millors. Burguet i
Buxarrais han detectat que la pedagogia de la interioritat es va estenent a les
escoles i tot i que, hi ha sovint es vincula a l’àmbit de les escoles
religioses, perquè el mateix treball pot descobrir una vessant més
‘’transcendent’’, reconeix que s’han anat estenent a molt tipus de centres
diferents com una ‘’opció d’escola’’ que aposten ‘’per anar endins’’ pel que fa
a l’educació, que facin immersió a la realitat i no ‘’surffing’’.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada