Una altra manera d'aprendre
La investigació sobre les emoticones ha permès als alumnes treballar la llengua, les matemàtiques, l'anglès i el disseny
cEl treball per projectes i la innovació pedagògica ja estan en la majoria de col·legis i instituts, diuen els experts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA
DIUMENGE, 19 DE JUNY DEL 2016 - 18:10 EL PERIODICO
Quan el setembre passat, al començar segon d'ESO, van veure que tenien la possibilitat d'apuntar-se a una matèria optativa anomenada Zafra Investigadora, Salma Zian i Cristina Manzanares no van dubtar a formar equip. La Cristina es mou per les xarxes i internet amb una habilitat sorprenent i la Salma, una noia de notes brillants, és ràpida i intuïtiva. Totes dues tenen un punt de timidesa, molt propi de l'adolescència, però quan se'ls pregunta pel seu projecte sobre el Whastapp i les emoticones, es deixen anar a parlar. "La veritat és que han resultat ser un gran tàndem", somriu María Pilar Menoyo, professora de Matemàtiques i coordinadora del programa que l'institut Juan Manuel Zafra de Barcelona ofereix des de ja fa uns anys als seus alumnes. L'assignatura, si és que se'n pot dir assignatura, ha acabat resultant apassionant, confessen les noies.
El que han fet les alumnes del Zafra ha sigut un treball per projectes en tota regla. Han treballat el llenguatge (en el seu cas el català), l'estadística i les matemàtiques, han buscat informació en anglès i han elaborat el disseny dels continguts i la presentació dels resultats. "I a més, quan vam anar a la Real Academia de la Lengua per recollir el premi, ens va tocar fer una exposició oral davant un munt de públic", exclama la Salma.
PUBLICIDAD
I tot això en un institut de caràcter tradicional i història centenària (amb una bella façana modernista, del 1911, recorda que l'edifici es va construir per ser escola d'arts i oficis), en què segueixen drets els envans de tota la vida i els pupitres dels alumnes es mantenen alineats segons l'antic costum. És un institut públic convencional que, com tants altres en els últims anys, ha incorporat programes i noves metodologies docents per estimular els estudiants i fer-los més atractiu l'aprenentatge.
DÈCADES A LES AULES
Com el Zafra, també molts centres educatius de Catalunya estan introduint canvis en les didàctiques o maneres d'ensenyar els alumnes. Asseguren alguns experts que el procés va començar ja fa un temps i que està avançant a poc a poc i de manera gradual. Segons càlculs, per exemple, del filòsof i investigador en educació Gregorio Luri, “al voltant d'un 90% dels col·legis i instituts ja estan combinant les metodologies tradicionals i els llibres de text amb pedagogies innovadores". De fet, subratllen aquests investigadors, el treball col·laboratiu o per projectes té més de cent anys d'història i les propostes docents de Dewey o de Montessori fa dècades s'apliquen més o menys a les escoles.
Sigui com sigui, el Zafra Investigadora, explica la professora Menoyo, ha sigut un èxit dins i fora de l'institut. Només aquest any, a més del premi que s'han emportat la Cristina i la Salma, un altre grup d'estudiants ha guanyat un parell de guardons més per un estudi sobre el cost que té organitzar unes eleccions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada