EL SEGON
SEXE
NAJAT EL HACHMI
Escriptora
La
literatura és perillosa
El poder sempre sospita dels
llibres perquè atorguen als ciutadans l'arma de l'esperit crític.
Llegeixo amb gust, devoro, la magnífica biografia que ha escrit Betsabé Garcia de Montserrat Roig. Per regla
general m'agafo amb moltes precaucions els llibres que tracten vides
d'escriptors, no els suporto quan són exploracions morboses de detalls íntims
sense cap interès literari. Amb uns altres ulls és tot el contrari. En les
seves pàgines s'hi plasma tot allò imprescindible per entendre encara més
l'obra de l'autora de l'Eixample: el context històric en què va néixer i
créixer, la seva formació, la seva evolució com a periodista, els temes que
marquen el contingut de les seves creacions. Un dels encerts del volum és la
descripció dels temps en què va viure Roig, els d'ella mateixa i els de la seva família.
Un temps marcat, refresquem sempre aquesta memòria, per les dificultats de
mantenir viva la cultura i la literatura catalanes després de la guerra.
Impressiona des del
nostre present situar-nos en una època en què aquesta tasca de pura
supervivència era duta a terme per iniciatives particulars, per persones que
resistien -aquesta és la paraula, resistència-, resistien culturalment en
reunions clandestines a les cases o a les rebotigues. Els autors nascuts en
aquella època no podien simplement escriure per ser llegits pels seus
conciutadans. Havien de descobrir la pròpia tradició, la pròpia llengua i
literatura soterrades pel franquisme.
Poc s'ho hauria
imaginat Montserrat Roig que
el 2016, en plena democràcia, amb una Catalunya governada per una coalició
independentista i una consellera d'Educació d'un partit catalanista, professors
de literatura, escriptors i pares estaríem demanant que l'ensenyament de la
literatura catalana no reculés a les aules. En parlava ahir mateix el company Jordi Puntí, de la proposta de Meritxell Ruiz de reduir les
hores de literatura a batxillerat i deixar-les en dues setmanals per dedicar-ne
una a la filosofia i de la petició que li fa el col·lectiu Pere Quart de frenar
aquesta iniciativa. Diu el seu manifest de l'esmentat grup de professors de
literatura catalana a secundària i la universitat: «En el camp de
l'ensenyament, observem alarmats una tendència a la residualització de la
literatura. Ara mateix, es volen reduir les hores de llengua i literatura del
batxillerat, precisament quan es tracta de consolidar la formació de l'alumnat
per poder accedir als estudis superiors. I, a més a més, es desvirtua i
entrebanca la possibilitat de centrar un curs d'aquest nivell en els continguts
literaris, tal com contempla el currículum, amb l'objectiu inconfessable de
prioritzar el treball lingüístic per poder superar la prova de selectivitat».
Però
no és nou ni exclusiu del nostre racó de món aquest atac i menyspreu a la
literatura, sigui en la llengua que sigui. Sempre ha existit aquesta idea: la
llengua és una cosa i la literatura n'és una altra i no cal llegir tant per
dominar un idioma.
El cert és que la
vinculació afectiva amb qualsevol codi lingüístic passa per força per la
lectura de les seves obres literàries. Una llengua no té cap sentit sense allò
que ha produït. Defensada així, sense contingut, potser sí que a la llengua
catalana no li quedarà més remei que morir-se. La literatura ens permet ser
conscients de la tradició en la qual estem inscrits, ens arrela, ens fa
desenvolupar un sentiment de pertinença profund que va més enllà de qualsevol
bandera o ideologia. Llegint Montserrat Roig, per exemple, ens fem nostra una
parcel·la del moment històric que ella va viure, amb uns personatges concrets i
una classe social determinada, també amb la importància de ser dones les seves
protagonistes en un moment d'implosió del feminisme. Se'ns fiquen ben endins,
els personatges ben construïts, i passen a ser una cosa pròpia, no estrangera.
Un país que no defensa la seva literatura, no pot dir que defensi la seva
llengua, per molt que així ho manifesti.
Però
aquesta actitud no té res de sorprenent, de fet. El poder sempre ha posat la
literatura sota sospita, no li interessa perquè proporciona als ciutadans
l'arma més poderosa per demanar comptes als seus governants: l'esperit crític.
Una massa de joves amb coneixements literaris és més difícil de manipular que
una enganxada a les maquinetes des de petits, unes joguines que amb els
mecanismes addictius de les màquines escurabutxaques els fan passar anestesiats
l'etapa amb més força vital de la seva existència.
Un
bon llibre fa entendre profundament la vida perquè n'ofereix una representació
plena de matisos i, sobretot, desenvolupa una de les capacitats més importants
en democràcia: l'empatia, l'habilitat de posar-nos en el lloc de l'altre. Cosa
que porta, per força, a un robust i fonamentat sentit de la justícia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada