26 de juny 2018


http://www.lavanguardia.com/vida/20180625/45382027133/el-llegir-i-lescriure.html

El llegir i l’escriure

Diuen que els de ciències tenen una formació cultural més completa que els de lletres. L’explicació rau en el fet que una persona amb estudis ­científics també en té d’humanístics, mentre que un estudiant que ha seguit alguna de les carreres que abans quedaven englobades sota l’epígraf de “filosofia i lletres” i que ara en diuen “humanitats” acostuma a desconèixer el món científic. És una generalització, esclar, i els que ho diuen són els de ciències. Per justificar-ho argumenten que la literatura, la música, el teatre, el cinema, el pensament en general estan a l’abast de tothom i formen part intrínseca de la nostra societat. En canvi, el camp científic demana una aproximació acadèmica.
Hi discrepo, perquè la ciència també ens envolta i una bona observació de l’entorn ens permet entendre molts conceptes de la física, de l’arquitectura, de la geologia, de la me­teorologia, de l’astronomia... sense haver de passar obligatòriament per la universitat. Ja sé que els meus coneixements són elementals, però això no impedeix que m’agradi analitzar una construcció humana –com una central elèctrica excavada dins la muntanya o el viaducte de Millau–, els estrats geològics que deixa a la ­vista un esfondrament o la solució mecànica a una trencadissa d’ossos.
Dins de les humanitats, una de les parts amb més components científics és la llengua. Els gramàtics generativistes van esmerçar molts esforços a convertir la sintaxi i la morfologia en lleis matemàtiques, i s’hi van acostar força. Ara és Daniel Cassany qui es posa la bata blanca i ens convida a entrar al laboratori. L’home que es va posar el davantal i davant dels fogons ens va donar una lliçó magistral sobre l’ofici d’escriure ( La cuina de l’escriptura), ara fa anar tubs d’assaig i fórmules magistrals per ajudar-nos a capir aquesta habilitat que tenim per llegir lletres: Laboratori lector. Per entendre la lectura (Anagrama).A partir de jocs i propostes lúdiques, fins i tot algunes dels que corren per les xarxes, el professor d’Anàlisi del Discurs de la UPF els dona la volta i ens descobreix l’evidència que no havíem sabut veure. “Dediquem molts anys de la infantesa a entrenar els ulls perquè puguin descodificar lletres amb efectivitat”, ens recorda. “Ens ha tocat viure en un món lletrat, és a dir, envoltat de textos. Al carrer, a casa, a l’institut, al mòbil, al portàtil... Arreu hi ha escrits. Cada dia fem més coses (comprar, informar-nos, quedar, conduir, treballar) llegint i escrivint lletres, imatges, vídeos i icones. I qui ho fa millor en treu més profit”. Els 62 experiments del llibre pretenen ajudar-nos a llegir millor i obtenir més rendiment del que llegim.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada