ara. cat
Menys pronoms febles i més lectures
David Cirici
Cada any, a principi
de curs, en Benet es proposa d’aconseguir uns objectius ben concrets. Les seves
classes serien un èxit, em diu, si aconseguís que els alumnes llegissin més i
que els preocupés una mica més la seva expressió oral.
Comparats amb la
quantitat de coneixements que l’administració proposa que s’adquireixin en
qualsevol curs d’ESO o de batxillerat, els objectius d’en Benet semblen ben
poca cosa. Li pregunto si pensa deixar de banda les subordinades de relatiu, la
vida d’Ausiàs March o els pronoms febles, i em diu que ja ho veurà, que depèn
del temps que li quedi després de dedicar-se al foment de la lectura i a
despertar entre els nois l’interès per parlar bé.
Però en el foment de
la lectura, com en tantes altres coses de la vida, les raons teòriques o els
arguments racionals no són el motor del canvi. Per fomentar el reciclatge, la
conducció responsable o la pràctica de l’esport, o per aconseguir que la gent
deixi de fumar, resulten gairebé sempre més efectius els elements emotius que
no pas els racionals. Som així. Les bones pràctiques s’adopten quan resulten un
senyal de modernitat i civilització i afegeixen valor als que les adopten. Els
nois no llegiran més perquè els diguem que gràcies a la lectura practiquen
l’atenció profunda o milloren el seu coneixement de la llengua. La lectura ha
de ser un espai d’intimitat, i és bo que cadascú se’l faci a la seva manera.
Els valors emotius de la lectura els han de descobrir els alumnes, i sempre
seran molt personals. Per això la lectura és tan difícil de fomentar.
Què farà en Benet? Els envoltarà
de llibres, perquè està demostrat que llegeix més qui té més llibres a l’abast.
Experimentarà. Tornarà a la lectura en veu alta. Els farà fer vídeos amb
comentaris de llibres i els compartirà en un blog. Crearà un canal de YouTube
per fer-los parlar de llibres i practicar, de passada, una expressió clara, que
arribi a la gent. Els farà tenir un llibre al lavabo de casa perquè el
llegeixin, de manera que la lectura sigui un acte tan íntim com fer caca. I el
que no farà, em diu, és estovar-se, posar-ho fàcil, recomanar llibres senzills
amb la pretensió absurda d’adaptar-se als lectors menys capaços. L’escola és un
espai amb límits i obligacions, i de la mateixa manera que hi està prohibit
fumar, és obligatori llegir. Els farà llegir més, encara que s’empipin els que
creuen que obligar els nois a llegir és fer-los agafar mania als llibres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada