15 de febrer 2020





Fitxa de l'activitat


Laboratoris de lectura 

Laboratori dissenyat en homenatge als 50 anys
de la publicació de Frederick, de Leo Lionni.
Els ratolins busquen provisions per al llarg hivern. En
una roca, un ratolí, de pestanyes caigudes i aire melancòlic,
roman contemplatiu. Un laboratori per omplir el
rebost dels nostres caus i habitar, per uns instants, la
ciutat secreta dels formatgers de més prestigi.
01
La benvinguda
Tal com passa en tots els laboratoris, les
famílies quan arriben s’adrecen al taulell
de l’àrea infantil. Allà es lliura als infants
la seva acreditació com a investigadors i
investigadores del laboratori i s’espera que
sigui l’hora.
La persona que condueix el laboratori rebrà
el grup i presentarà allà la sessió, donant la
benvinguda personalment a tots els assistents.
En aquesta ocasió, l’equip està convidat a
investigar la vida i els amagatalls de la ciutat
dels ratolins. Per això demanarem als
participants que si algú porta un gat amagat
el deixi fora de la sala, perquè ja se sap
la dèria que tenen els gats amb els ratolins
i la visita podria no acabar bé.
En aquest moment presentarem el llibre:
- ZOBOLI, G. El ratón que faltaba. A Buen
Paso, cop. 2015
És la història d’un gat que es passa les hores
imaginant ratolins de tota mena però a
qui des del principi se li resistia un ratolí en
particular que misteriosament no era capaç
d’imaginar, fins que per sorpresa va aparèixer
a casa seva.
El conte ens servirà per explicar que, tot i que
sembli que els ratolins han de ser tots iguals
i que els seus contes han de parlar sempre
de les mateixes coses, el món dels ratolins
és tan gran i divers com ho és el nostre. I
amb la intenció de descobrir-lo, convidarem
les famílies a desplaçar-se fins a l’espai d’investigació
d’avui.
Dinàmica de la sessió
02

Públic
Infants a partir de 5 anys acompanyats
de les seves famílies.
inscripcions
Prèvia i limitada a 15-20 famílies, segons
l’espai.
objectius
> Retre un homenatge a Frederick, un
dels títols més importants de l’àlbum il·
lustrat contemporani.
> Donar a conèixer altres històries de
ratolins.
> Cultivar en els infants l’amor per les
paraules i apel·lar a la seva sensibilitat
poètica.
la descoberta
Els infants entraran a l’espai de la mà dels
adults que els acompanyen i s’asseuran en
semicercle, davant d’un conjunt de portetes
que haurem enganxat en una paret de
la sala.
Allà explicarem que hem arribat a la ciutat
dels ratolins i que ara podrem conèixer qui
s'amaga darrere de cada porteta. Els infants
triaran una porta per obrir, i després
de trucar i saludar observaran quin ratolí hi
habita, què fa, què li passa, com es deu dir o
què guarda al seu cau.
lectura compartida
A continuació les famílies tindran un repte:
endevinar, d’entre tots els llibres que haurem
exposat en un racó de la sala, quin és
el que deu explicar la història del seu ratolí.
Un cop localitzat el llibre deixarem una estona
per llegir-lo.
proposta de creació
Després d'uns 15 o 20 minuts ens tornarem a
posar tots en semicercle i posarem en comú
les nostres investigacions per tal de conèixer
a tots els habitants de la ciutat dels ratolins.
A continuació, explicarem que el ratolí que
viu a l’últim cau de tots, el que ha quedat
tancat, és un ratolí diferent dels altres,
d’aire melancòlic i pestanyes caigudes que
roman contemplatiu mentre els seus companys
recullen provisions per a l’hivern.
Presentarem el personatge a través del seu
àlbum:
03
• LIONNI, L. Frederick. Kalandraka, cop. 2010
Un cop coneguda la seva història, trucarem
a la porta del seu cau i, amb certa expectativa,
l'obrirem per conèixer el Frederick, que
ens rebrà amb timidesa i emoció.
A diferència dels altres ratolins, ell recull
paraules per passar els hiverns amb la seva
escalfor. Però com que tothom li'n demana
a vegades el seu rebost es queda buit.
Llavors descobrirem 8 pots de paraules en
conserva, classificades per tipus, però que
ara no tenen res a dins. El Frederick ens demana
la nostra ajuda per tornar a omplir el
seu rebost amb més paraules en conserva.
Per si necessitem inspiració, presentarem
breument els llibres sobre paraules que
apareixen a la bibliografia. Els deixarem
a l’abast de les famílies junt amb els materials
per escriure paraules: paperets de
colors, retoladors, diaris, revistes, tisores,
cola, etc.
Un cop estiguin llestos entregarem els potets
plens al Frederick i ell ens convidarà a
triar dues paraules per fer-ne un poema o un
rodolí. Al final aquells a qui no els faci massa
vergonya podran compartir-lo amb la resta.
Abans de marxar, demanarem als infants
que tanquin els ulls i estenguin les mans
per rebre un obsequi, un tall de formatge
emmental per a cadascun, gentilesa d’en
Frederick.
Finalment, ens acomiadarem i convidarem
les famílies a endur-se en préstec els llibres
dels ratolins i de les paraules i a respondre
el qüestionari d’avaluació de l’activitat.
material inclós
• Bibliografia
• Pautes generals
• Fitxa de l’activitat
• Acreditacions (mostra i digital)
• Qüestionari d’avaluació (mostra i digital)
• Bata de laboratori
• 11 portetes de caus amb una il·lustració d’un
dels llibres a dins
• 1 cau del Frederick
• 1 peluix del Frederick
• 12 escaletes
• 1 porteta buida i 1 escaleta (material extra)
• 8 pots de paraules en conserva
• 1 safata de fusta per posar el formatge
• 1 caixa per posar els pots de paraules
material a càrrec
de la biblioteca
• Blu-Tack (per enganxar les portetes)
• Dues taules baixetes
• Paperets de colors mida A6
• Retoladors
• Diaris i revistes velles, que es puguin retallar
• Tisores i cola
• 20 talls de formatge emmental (amb forats)
04
Bibliografia
• ASCH, F. Els ratolins de la senyora Marlowe.
Joventut, 2007
• BARKLEM, J. Conte d’hivern: una festa al
palau del gel. Blackie Books, 2018
• BENEGAS, M. Blanc com la neu. A Buen
Paso, 2018
• BROWN, R. El conte dels dos ratolins.
Joventut, 2008
• DUBUC, M. La vacances del ratolí carter.
Joventut, 2016
• KUHLMANN, T. Lindbergh: la increíble aventura
de un ratón volador. Juventud, 2014
• LIONNI, L. Frederick. Kalandraka, cop. 2010
• LOBEL, A. Sopa de ratolí. Kalandraka, 2013
• RUZZIER, S. Dos ratones. A Buen Paso, cop.
2017
• SEYVOS, F. La tempesta. Corimbo, 2002
• SHAAPMAN, K. La casa dels ratolins.
Blackie Books, 2015
• VINCENT, G. Ernest i Celestina, músics de
carrer. Kalandraka, 2017
• ZOBOLI, G. El ratón que faltaba. A Buen Paso,
cop. 2015
SOBRE LES PARAULES
• BENEGAS, M. La caja de las palabras.
Lóguez, 2014
• MARCHAMALO, J. Palabras. Kalandraka,
2013
• Mis primeras 80.000 palabras. Mediavaca,
2005
• SÁEZ CASTÁN, J. Soñario o diccionario de
sueños del Dr. Maravillas. Océano cop. 2008
Què conté aquest
laboratori
05
Espai
Neutre i sense distraccions visuals, d’objectes
o llibres externs a l’activitat, de sorolls,
gent, etc. És important per aconseguir que
les propostes que se’ls presenten tinguin
tota la seva atenció.
distribució
Posarem les portetes amb les escaletes enganxades
directament a la paret. Idealment,
repartides entre una, dues o tres parets, de
manera que les famílies no topin entre elles
quan s’acostin a mirar-les.
En un espai central, damunt d’una taula baixeta,
la caseta d’en Frederick amb el peluix a
dins i amb una de les escales llargues.
Al costat, una altra taula baixeta amb els llibres
de paraules i els materials per escriure
i retallar. També tenim aquí la caixa amb els
pots de paraules en conserva buits.
Els llibres de ratolins els exposarem en algun
racó de la sala, directament a terra o a
sobre d’una taula, drets de manera que es
vegin bé les cobertes.
La safata amb el formatge la tindrem amagada
i el llibre d’en Frederick tampoc el
mostrarem fins que arribi el moment d’explicar-
lo.
Durada de l'activitat
90 minuts
Temps de preparació i recollida
El dia de l’activitat necessitarem uns 45 minuts
per al muntatge i 30 minuts per a la
recollida.
personal necessari
La persona que condueixi el laboratori i, si és
possible, una persona de suport.
Pautes per al muntatge del espai
05


Espai
Neutre i sense distraccions visuals, d’objectes
o llibres externs a l’activitat, de sorolls,
gent, etc. És important per aconseguir que
les propostes que se’ls presenten tinguin
tota la seva atenció.
Distribució
Posarem les portetes amb les escaletes enganxades
directament a la paret. Idealment,
repartides entre una, dues o tres parets, de
manera que les famílies no topin entre elles
quan s’acostin a mirar-les.
En un espai central, damunt d’una taula baixeta,
la caseta d’en Frederick amb el peluix a
dins i amb una de les escales llargues.
Al costat, una altra taula baixeta amb els llibres
de paraules i els materials per escriure
i retallar. També tenim aquí la caixa amb els
pots de paraules en conserva buits.
Els llibres de ratolins els exposarem en algun
racó de la sala, directament a terra o a
sobre d’una taula, drets de manera que es
vegin bé les cobertes.
La safata amb el formatge la tindrem amagada
i el llibre d’en Frederick tampoc el
mostrarem fins que arribi el moment d’explicar-
lo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada