Prou laments per les humanitats! Passem a l’acció!
Intel·lectuals i catedràtics
s’esgargamellen. Les humanitats es perden. I tot i ser persones notables, tenen
un gran accés a la paraula però molt poc a la realitat. Ens haurem
d’arromangar.
13.11.2018
Defineixen
les humanitats com la “gran cultura”. S’entén perfectament, són els triomfs de
la ment i del treball humà que volen per damunt de les modes i els segles. Un
acudit dels anys 30 no fa gràcia avui. Un llibre de George Orwell, sí. Vull
pensar que la gent anònima és capaç de volar també d’aquesta manera, però no
ens encallem amb la mida de les cultures.
També
m’obsessiona que els nens puguin viure en un món amb molta més solera que
Apple, Microsoft i Amazon. Potser no pateixo tant per l’allunyament i la
difuminació de les llengües llatina i grega. No sé què serà clàssic al segle
100 encara que les persones segueixin tenint dues mans i dos peus… i un cap…
Vés a saber.
Però
els catedràtics, els intel·lectuals i molta més gent, s’haurien d’arromangar.
Els grans savis se’n recorden dels nens quan ja són jubilats i aleshores
adapten la saviesa de la seva vida en UN llibre per a nens. Passa molt. Però
potser pensen poc en el futur. Per cada experiència del món explicada als
adults (divulgació en diuen) n’hi hauria d’haver deu per als nens. L’adult, o
ja està canviant el món o ja no ho farà. Els nens són com cèl·lules
pluripotents.
Volem
que els nens llegeixin adaptacions a l’escola i llibres prescrits a l’institut.
Els diem “Són clàssics!” (lloat sigui el Senyor). No crec que a Dant o a
Cervantes els agradés veure’s mitificats d’aquesta manera. Els agradaria més
parlar amb la gent. Però les coses elevades fan por i, reconeguem-ho, es
cultiva aquesta por. Tu pots fer una adaptació de Moby-Dyck de 40 pàgines i dir
meravelles d’en Melville, però l’original segueix tenint 800 pàgines i sense
dibuixos. Jo crec que errem la punteria.
No
es tracta solament de dibuixos o de pàgines, es tracta d’experiències del món.
Potser seria el més noble que podria transmetre l’escola, i arrossegaria al
darrere tots els coneixements i les informacions que portessin aparellades.
Però, ai las! Els mestres hem estat formats en coneixements i dades, i ens les
anem passant d’una generació a l’altre sense que això ens aporti experiències.
Quan
el savi escriu un llibre de divulgació sap que no ho fa per una monografia o
una revista especialitzada. Escriu la seva experiència personal amb la ciència
que l’està ocupant o ha ocupat tota la seva vida. Per molt que el tema siguin
els enzims, allò és un llibre d’humanitats, perquè les humanitats recullen tot
allò que es podria explicar en un foc de camp, el que es pot explicar amb llenguatge
humà. A part, l’estudiós utilitza llenguatges professionals a la seva feina. I
m’atreveixo a dir que fins i tot un llibre abstrús de filologia clàssica, ple
d’argot professional, és un llibre de ciència i no d’humanitats. Per tant, em
sembla que errem en posar la frontera.
El
problema, crec, és que expliquem als nens el món pensant en els adults que
volem que siguin i ningú s’arromanga a explicar experiències del món que hem
perpetrat… Perquè no les té. Perquè els adults, mestres inclosos, hem crescut preparant-nos
només per a la professió, i no per a la humanitat. I potser els catedràtics no
en són innocents.
Vejam.
Dant escriu una obra mestra. Fa 7 segles, però encara s’edita. En un món
comercial no serà per res, suposo. I què feia Dant? Al cap i a la fi,
s’atorgava a si mateix l’univers que coneixia per anar fent justícia poètica
amb la gent que havia conegut o de la qual tenia notícia. I què fem nosaltres,
tots i cada un tot lo sant dia? (És cert, no tenim gaire cura del llenguatge i en això la senyora Enkvist
tenia raó) En un foc de camp, Dant i el mecànic plorarien junts de gust. Dant,
després, es passaria pel taller i el mecànic el llegiria a la nit.
Catedràtics,
per què no feu rodanxes saboroses amb els vostres clàssics? No feu discursos,
feu-nos plorar! Ajudeu que els mestres arribin a la professió plens
d’experiències. I les que els faltin, que les trobin fàcilment en llibres que
no mitifiquin Homer però que expliquin la pena d’Aquil·les pensant-se que la
glòria el satisfaria per descobrir a l’infern que s’hauria estimat més una vida
llarga. Ben llegit, Homer és molt contemporani. I fa plorar. Però jo no ho sé
tot! Jo no ho puc llegir tot! Necessito col·legues que m’expliquin per què
Racine feia plorar, per què Dickens també feia riure. Això és el que demana
temps. La majoria de les professions s’aprenen en pocs anys quan ja tens un
esperit ben plorat.
Font:
El
Diari de l’Educació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada