La poesia s'endinsa en les aules de secundària d'un institut públic...
Foto: UOC
20/09/2018
Anna Torres Garrote Alumnes de 4t. d'ESO de l'Institut La Garrotxa d'Olot reinterpreten poemes catalans posant-hi imatges, veu i música
Anna Torres Garrote Alumnes de 4t. d'ESO de l'Institut La Garrotxa d'Olot reinterpreten poemes catalans posant-hi imatges, veu i música
Un projecte didàctic que reuneix vídeo i
poesia per a alumnes de secundària guanya el Premi
Lletra de la UOC a la
millor experiència didàctica d'ensenyament-aprenentatge de la
literatura i la lectura en català amb l'ajut de les TIC. El projecte es
diu Llums,
càmera i poesia! i l'han dut a terme un
centenar d'estudiants de 4t. d'ESO de l'Institut La Garrotxa d'Olot per iniciativa de la professora Anna Riera i Pijoan. El guardó
s'ha lliurat durant els Premis Prudenci Bertrana de Girona, celebrats aquest
dijous 20 de setembre a L'Auditori.
Aquest projecte «és una reivindicació de
la poesia com a forma de comunicació amb un mateix i amb el món des d'una
experiència col·lectiva», explica Riera. L'objectiu que persegueix és
desenvolupar estratègies de lectura que fomentin el desenvolupament de la
imaginació i de la creativitat de l'alumnat alhora que incentivin la pluralitat
de significats de la lectura del poema.
«Volem poetitzar la competència oral i
donar veu a la poesia», afegeix la professora impulsora del projecte guanyador.
El repte que planteja Riera als estudiants és que creïn un videopoema,
una forma d'expressió literària digital que consisteix a reinterpretar un text
poètic –ja sigui propi o del patrimoni literari comú– per mitjà del disseny, la
realització i edició d'un vídeo que combina la recitació del poema en
veu en off amb imatges i música.
Segons el veredicte del jurat del Premi
Lletra de la UOC, «el projecte es basa en una metodologia pròpia per a la
realització col·laborativa de formats audiovisuals centrats en l'experiència
poètica, i mostra amb evidències que els recursos audiovisuals són compatibles
amb la profunditat interpretativa si darrere hi ha cerca de sentit, rigor
metodològic i un lideratge docent».
El jurat del premi reivindica més ajuts de polítiques públiques culturals
Enguany, el jurat del Premi Lletra ha
deixat deserta una de les dues categories del guardó: la d'espai digital. Una
decisió que respon a les «dificultats i els entrebancs amb què es troben les
propostes –sempre col·lectives i col·laboratives– de divulgació de la
literatura catalana a la xarxa», constaten.
L'any 2013 ja demanaven que s'apostés
pels emprenedors digitals en l'àmbit de la literatura, i que es donés suport,
amb l'ajut de polítiques culturals públiques amb visió de futur, a una
«internet literària catalana plural, diversa i col·laborativa». Però cinc anys
després, constaten que «no s'ha avançat en aquest suport institucional i que la
manca d'inversió i el canvi de les pràctiques individuals d'ús de les xarxes
està abocant a una progressiva desaparició d'iniciatives digitals innovadores i
creatives sobre la literatura catalana a internet, si n'exceptuem, això sí, l'entorn
educatiu, on el professorat i l'alumnat continuen essent els veritables
protagonistes de la promoció literària a la xarxa», conclouen.
Font: UOC
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada