18 d’octubre 2018


La poesia s'endinsa en les aules de secundària d'un institut públic...

Foto: UOC
20/09/2018
Anna Torres Garrote Alumnes de 4t. d'ESO de l'Institut La Garrotxa d'Olot reinterpreten poemes catalans posant-hi imatges, veu i música


Un projecte didàctic que reuneix vídeo i poesia per a alumnes de secundària guanya el Premi Lletra de la UOC a la millor experiència didàctica d'ensenyament-aprenentatge de la literatura i la lectura en català amb l'ajut de les TIC. El projecte es diu Llums, càmera i poesia! i l'han dut a terme un centenar d'estudiants de 4t. d'ESO de l'Institut La Garrotxa d'Olot per iniciativa de la professora Anna Riera i Pijoan. El guardó s'ha lliurat durant els Premis Prudenci Bertrana de Girona, celebrats aquest dijous 20 de setembre a L'Auditori.
Aquest projecte «és una reivindicació de la poesia com a forma de comunicació amb un mateix i amb el món des d'una experiència col·lectiva», explica Riera. L'objectiu que persegueix és desenvolupar estratègies de lectura que fomentin el desenvolupament de la imaginació i de la creativitat de l'alumnat alhora que incentivin la pluralitat de significats de la lectura del poema.
«Volem poetitzar la competència oral i donar veu a la poesia», afegeix la professora impulsora del projecte guanyador. El repte que planteja Riera als estudiants és que creïn un videopoema, una forma d'expressió literària digital que consisteix a reinterpretar un text poètic –ja sigui propi o del patrimoni literari comú– per mitjà del disseny, la realització i edició d'un vídeo que combina la recitació del poema en veu en off amb imatges i música.
Segons el veredicte del jurat del Premi Lletra de la UOC, «el projecte es basa en una metodologia pròpia per a la realització col·laborativa de formats audiovisuals centrats en l'experiència poètica, i mostra amb evidències que els recursos audiovisuals són compatibles amb la profunditat interpretativa si darrere hi ha cerca de sentit, rigor metodològic i un lideratge docent».

El jurat del premi reivindica més ajuts de polítiques públiques culturals
Enguany, el jurat del Premi Lletra ha deixat deserta una de les dues categories del guardó: la d'espai digital. Una decisió que respon a les «dificultats i els entrebancs amb què es troben les propostes –sempre col·lectives i col·laboratives– de divulgació de la literatura catalana a la xarxa», constaten.
L'any 2013 ja demanaven que s'apostés pels emprenedors digitals en l'àmbit de la literatura, i que es donés suport, amb l'ajut de polítiques culturals públiques amb visió de futur, a una «internet literària catalana plural, diversa i col·laborativa». Però cinc anys després, constaten que «no s'ha avançat en aquest suport institucional i que la manca d'inversió i el canvi de les pràctiques individuals d'ús de les xarxes està abocant a una progressiva desaparició d'iniciatives digitals innovadores i creatives sobre la literatura catalana a internet, si n'exceptuem, això sí, l'entorn educatiu, on el professorat i l'alumnat continuen essent els veritables protagonistes de la promoció literària a la xarxa», conclouen.
                                                                                        Font: UOC



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada