01 de maig 2018

PREGÓ DE LA LECTURA 2018. Sant Jordi

Josep Borrut. El Vendrell. 


Benvolgudes i benvolguts vendrellenques i vendrellencs que avui heu vingut a sentir aquest PREGÓ DE LA LECTURA 2018.
És per a nosaltres, el Club de Lectura de l’Escola Pau Casals, un plaer poder-lo fer i agraïm que s’hagi pensat  en una escola per dur-lo a terme .
La nostra voluntat és poder fer-vos arribar la nostra visió de la lectura.  I per fer-ho, anirem alternant les veus i opinions de tots nosaltres, alumnes i mestre.


Coneixeu el llibre “El Segrest de la bibliotecària”? És un conte  de Margaret Mahy que parla d’uns bandolers que decideixen segrestar la bibliotecària del poble, la senyoreta Laburnum, tot esperant que l’Ajuntament els pagui un bon rescat. Mentre es fan les negociacions la bibliotecària comença a llegir-los llibres, amb tant d’encert que els bandolers es converteixen en assidus lectors. A més, el paper de la bibliotecària, el seu bon caràcter, la seva intel·ligència i una malaltia contagiosa acaben complicant el segrest.

Segurament tots haureu pensat que els segrestadors eren una mica babaus pensant que, precisament l’ajuntament, pagaria el rescat per una bibliotecària, per una simple bibliotecària. Però aquests segrestadors no eren pas babaus. De fet van recordar (perquè s’ho van creure) tot allò que els van explicar a l’escola sobre la lectura i la importància de la mateixa a les seves vides. Per tant, quina persona amb més rellevància en la societat que una bibliotecària i aconseguir un bon rescat?

Així doncs, podem aprendre a estimar la lectura i els llibres? La bibliotecària ho va aconseguir amb els seus raptors. A casa i a l’escola també és possible? Podem aconseguir que la societat pensi (com ho van fer els bandolers) que els llibres són una part important a les nostres vides?

 “A mi, m’agrada llegir perquè em transporta a un altre món, al món de la imaginació. Un món on puc viatjar on vulgui sense moure’m de casa. M’agrada perquè puc ser qui vulgui, pensar el que vulgui i ser com vulgui”
“A mi m’agrada llegir perquè puc descobrir històries, llocs i personatges nous sense moure la vista del paper”.
“ A mi, m’agrada llegir perquè em poso al lloc dels personatges i sento el mateix que ells”.
Cadascú té la seva opinió de la importància de la lectura. Cadascú ha arribat a la lectura per camins diferents i per motivacions diferents. Segur que tothom recorda amb més o menys afectivitat una experiència lectora de la seva infància: la mare, el pare, els avis, una tieta, ...
I de l’escola, en tenim bons records?  Nosaltres tenim la sort de poder gaudir d’uns espais molt agradables i amb molta quantitat de llibres. Però no sempre és possible.
I dels mestres què en recordem? Van ser bons models i exemples per a nosaltres? Van llegir-nos llibres? Van saber encomanar-nos aquest gust per la lectura? Ens van acostar a la lectura de manera agradable o van causar un efecte contrari?
Quins són els llibres que hem de llegir a l’escola? Els mestres ens llegeixen poesia ? Fins a quina edat ens han d’explicar contes? No hi ha contes per als nens i nenes més grans? Llegir teatre a l’escola? Els còmics i manga no són lectures adequades? Els llibres d’imatges només són per a petits?
I com que a nosaltres ens agrada llegir i que ens llegeixin,  ara us volem llegir una faula:
 El nen que es volia banyar
Un dia que feia molta calor, un noi passejava pel marge d’un riu i no va poder resistir la temptació de banyar-s’hi. Però el corrent era molt més fort del que es pensava i se’l va endur riu avall cap a unes roques punxegudes i molt perilloses.
Mentre bracejava contra corrent, el nen va veure  un home que caminava per la riba i va començar a cridar:
-Socors, socors!
-Que ets ximple –va renyar-lo l’home- com se t’acudeix banyar-te en un riu tan perillós? Què t’hauria passat si jo no hagués vingut? Quan digui als teus pares quina n’has fet, et deixaran els dits marcats a la cara! Quan jo era petit, una vegada, ...
- Si us plau, senyor! –va cridar el nen, aterrit- Primer salvi’m i després doni’m tantes lliçons com vulgui!
I potser aquest és el mal que tenim els adults respecte a la lectura. Sempre volem donar consells, volem dir coses als més petits sense cap implicació personal i responsable, sempre tenim en boca “quan jo anava a l’escola...”  “Quan jo era petit...” Un mal que els mestres també tenim: renyem, obliguem, ens queixem, ....però des de la distància. I l’ajut no arriba per aquest camí. El veritable ajut és tirar-se a l’aigua, compartir amb els infants els moments de perill, de dubtes. Deixeu-me que les paraules d’Emili Teixidor us ho complementin:
“Llegir és com contagiar qualsevol altra convicció profunda: només es pot aconseguir, o millor intentar, sense imposicions, per simple contacte, imitació o seducció (…) Si ens preocupéssim menys per la lectura dels altres i més, i amb més rigor, per les nostres lectures, ben segur que l’entusiasme ens desbordaria i els nostres éssers més propers advertirien aquesta plenitud que ens proporcionen els llibres, i potser, potser, altres persones intentaran fer aflorar el seu propi fervor aprofitant algunes de les petites espurnes que la nostra pròpia llar desprèn.
Primer llegeix tu i els altres imitaran el plaer que expandeixis. Predica amb l’exemple”.
Qui us parla és un mestre que després de 38 anys li queden dies per deixar la seva vida professional. Un mestre que en la seva vida infantil i juvenil, mai va pensar que estaria tan lligat als llibres i les biblioteques escolars com de fet ha estat. Però repescant el que dèiem al principi, si busco en els meus records de la infància, les meves experiències lectores no venen pas de l’escola. Venen de casa i amb el pare. Ell era pagès però cada divendres comprava el diari a Cal Jornet (el divendres era dia de mercat) i a mi em comprava el TBO. La imatge dels dos llegint al menjador de casa la tinc molt present i molt agradable. Les històries de la Família Ulises, l’Altamiro de la Cueva o els experiments del Dr. Frank de Copenhaguen em feien passar estones molt bones. I la veritat és que a l’escola la lectura no va tenir per a mi cap rellevància. No va ser fins a Batxillerat (i era una lectura obligatòria) quan realment vaig entendre que a través de la lectura podria conèixer i gaudir. Va ser el llibre “Rèquiem por un campesino español” de R. J. Sender. Era l’any 1973 i aquella lectura va fer-me qüestionar moltes coses i em va provocar moltes preguntes que fins aleshores mai se m’havien plantejat.
I ja no és fins acabat els estudis de mestre ( fixeu-vos que salto per alt els estudis de mestre, i això és greu) quan començo a entendre  el paper de la lectura i el paper que jo, com a mestre, puc jugar-hi. He tingut la grandíssima  sort de creuar-me amb persones que m’hi han ajudat  moltíssim. El primer any de treball,  amb la Maria Ramon vaig aprendre que era ser mestre i el paper de la biblioteca en aquella escola activa, catalana i compromesa amb el poble i el país. Amb la Neus Oliveras (en els cursos de reciclatge per suplir allò que no vàrem fer en els estudis de mestre) vaig apreciar la literatura com mai ho havia fet: gaudir de lectures com Tirant lo Blanc o  l’Auca del Senyor Esteve. I tot plegat em va fer decidir a muntar la biblioteca a l’escola de Coma-ruga on vaig estar-hi 27 anys. Allà vaig portar a terme la idea que una escola sense biblioteca no és una escola. I en aquells anys em vaig  creuar amb altres persones que també han marcat la meva vida personal i professional (i ja no només des del punt de vista lector): l’Àngels Ollé, la Mercè Escardó, l’Assumpció Lisson, la gent del Seminari de biblioteques i per suposat la Marta Mata amb qui vaig compartir uns anys de treball i aprenentatge constant.
El mestratge i l’exemple de totes aquestes persones (començant pel meu pare i acabant amb la Marta), han fet que la meva implicació amb la biblioteca i les lectures hagi estat, i segueixi estant, molt present. El meu pas pel Departament com a tècnic de biblioteques escolars va ser una bona experiència, però amb un any n’hi va haver prou. Perquè, recordeu la faula del “nen que es volia banyar”? Doncs això és l’administració en moltes ocasions. I la meva vida és estar dins l’aigua i ajudant a treure els nens i nenes del riu. No a donar consells des de fora.

I per canviar una mica, ara us explicarem un conte:  “Els colors de l’Àfrica” és un text de l’Anna Obiols i les il·lustracions són d’en Subi
A LA SELVA HI VIVIA L’ÀFRICA, LA MÉS PETITA D’UNA FAMÍLIA D’ELEFANTS. L’ÀFRICA MAI NO SE SEPARAVA DE LA SEVA MARE QUAN LA BANDADA ANAVA  A BUSCAR AIGUA I MENJAR. PERÒ FEIA DIES QUE L’ÀFRICA ESTAVA TRISTOTA

L’OCELL QUE TOT HO VEU I TOT HO SAP SE’N VA ADONAR I VA VOLER SABER QUÈ LI PASSAVA.  NO SABIA EXACTAMENT QUÈ, PERÒ D’UN TEMPS ENÇÀ HO VEIA TOT DE COLOR GRIS APAGAT. AIXÍ, QUE DESPRÉS DE PENSAR UNA ESTONA, L’OCELL QUE TOT HO VEU I TOT HO SAP DIGUÉ: A TU NO T’AGRADARIA VIATJAR?

I DESPRÉS DE PENSAR-HO UNA ESTONA, VAREN DECIDIR CONSTRUIR UN ENORME GLOBUS PER TAL QUE L’ÀFRICA POGUÉS VIATJAR. NINGÚ NO VA DESCANSAR FINS QUE EL GLOBUS VA ESTAR ACABAT. TOTS ELS AMIC ES REUNIREN PER DESITJAR-LI UN BON VIATGE. PERÒ ABANS DE MARXAR, L’OCELL QUE TOT HO VEU I TOT HO SAP VA DONAR-LI CINC POTS.
- GUARDA-HI ALLÒ QUE ET FACI MÉS FELIÇ, LI DIGUÉ.

EL MAR FOU EL PRIMER QUE VISITÀ. FASCINADA AMB AQUEST HORITZÓ NOU, AGAFÀ UN DELS POTS I L’OMPLÍ DEL COLOR DEL MAR, QUE ERA EL... BLAU

MÉS TARD, L’ÀFRICA I EL GLOBUS ATERRAREN AL POL NORD. HI FEIA MOLT DE FRED, ALLÀ. TOT HI AIXÍ, A L’ÀFRICA LI AGRADÀ EL COLOR DE LA NEU, QUE ERA EL... BLANC. I VA OMPLIR-NE UN ALTRE POT.

EL VENT PORTÀ EL GLOBUS FINS UN CAMP DE ROSELLES. L’ÀFRICA HI DESCOBRÍ EL COLOR... VERMELL. LI AGRADÀ TANT, QUE VA OMPLIR-NE UN ALTRE POT PER PODER-LO CONTEMPLAR.

ES VA FER DE NIT. L’ÀFRICA MAI NO HAVIA ESTAT TAN A PROP DELS ESTELS. BUSCÀ LLAVORS L´ÚLTIM POT QUE LI QUEDAVA I L’OMPLÍ DEL COLOR DE LA NIT, QUE ERA EL... NEGRE

L’ÀFRICA TORNÀ A CASA AMB UN SOMRIURE BEN GRAN. VA TREURE ELS SEUS POTS I COMENÇÀ A PINTAR ELS ARBRES I LES FLORS DE LA SELVA. ESTAVA TAN CONTENTA QUE VA CONTAGIAR TOTS ELS ANIMALS I DESPRÉS D’UNA ESTONETA...SABEU QUÈ VAN FER ELS SEUS AMICS?

AMB EL COLOR VERMELL, QUE ERA EL FAVORIT DE L’ÀFRICA, LI VAN PINTAR TOT EL COS. PERÒ LA HISTÒRIA NO S’ACABA PAS AQUÍ... ENDEVINEU QUÈ LI VA PASSAR DESPRÉS?

DONCS QUE TOTS ELS ANIMALS DE LA SELVA ES PINTAREN ENTRE ELLS I CANVIAREN EL SEU COLOR PER UNS ALTRES DE MÉS DIVERTITS. I L’ÀFRICA VA DEIXAR DE VEURE-HO TOT GRIS APAGAT. COM NO SE N’HAVIA ADONAT ABANS?
EL MÓN ESTAVA PLE DE  COLORS!!!

La feina de l’escola i dels mestres és aquesta, la de l’Àfrica: fer nenes i nens lliures i feliços. No fer una societat uniformada i trista on el color gris i uniforme hi predomini. I a través de la lectura es pot aconseguir: obrir finestres al món, veure les diferències, les injustícies, les coses bones (que n’hi ha moltes), aprendre,... En definitiva, ser lliures.
En Daniel Pennac diu que el verb llegir no admet l’imperatiu. Però comparteix elements amb alguns altres: amb el verb estimar, amb el verb somniar… Sempre es pot provar, és clar.
Us animem a que ho proveu: “Estima’m!”, “Somia!”, “Llegeix!”…
Ah! I per no deixar-vos en suspens pel que fa al conte de la bibliotecària, us he de dir que l’ajuntament no va pagar el segrest. Tenia, lògicament, altres prioritats. La cultura, i la lectura en concret, no són habitualment  prioritats per a l’administració.

Bon Sant Jordi a tothom . I sobre tot, gaudiu i feu gaudir de la lectura.


Josep Borrut Casellas i el Club de Lectura Escola Pau Casals (Helena Salguero, Biel Vidal, Ènia Figueras, Adriana Ifrim, Lucia Canal, elena Navarro, Judit Rebollo, Mar Amorós i Daniela Guerrero)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada